Thursday, July 3, 2014

Hitachi Tech High School 日立工業高校訪問

July 2nd 2014
City of Hitachi is, of course, known for one of the biggest and famous electric companies in the world, Hitachi. Hitachi Tech High School is in the same town of one of their factory and a research institute. Alice talked to about 200 students.
日立市は電器メーカーHitachiのお膝元の街です。その工場や研究所と同じ街に、日立工業高校はあります。今日は200人の二年生に対してのセツコさんの講話会でした。
With teachers at Hitachi Tech High School.
日立工業高校の先生方と。左より宮田校長、セツコさん、堀先生、そして橋本先生。



For about an hour, they listened her story with all ears. 
1校時分の時間、みんな真剣に話を聞いてくれました。

They gave us a school tour which was really interesting. 
Especially for me who grew up in Japan, 
but had no idea about tech high school here, 
I was so excited to see what they are learning at school. 
Those boys learning 'Japanese fine skills' are sooo cool!
その後、時間をかけて校内を見せて頂きました。
日本で育ちながらもこういった高校のなかのことを知らなかった私は、
見るモノ、聞くものに大興奮でした。
こういう技術を真剣に身に付けていく若者達、カッコイイです!

Electric car! 電気自動車作ってます。
House model with electric wiring.
電気配線を学ぶために作られたモデルハウス。

Casting with alminium. 鋳造

melted alminium.  溶けたアルミニウム

Heating the mold 流し込む前に熱しています

Casted Alminium (bottom) and final shape (Left)
鋳造されたもの(下)と最終的に出来上がる文鎮(左)

They are making car engine. 1000km/litter?! (Max was 1700km...)
自動車のエンジンを作っている、クラブのようです。
リッター1000キロ走る。。。。って、とんでもないですね。
記録は1700キロだとか。


旋盤を使って。いやー真剣(当たり前ですが)


Learning about chemical plant. 化学工場のことを学んでいます。

Electric welding 電気溶接

Wooden work 木工ではこんなのも作ります

 製図室(カッコイイ!)
They learn how to make the circuit.
配線も学びます。この辺とか、授業だけでも楽しかったけど
実習がこんなに多かったらますます楽しかっただろうなぁ。 

海からの霧が濃く立ちこめた日でしたが、
いろいろ楽しませて頂きました。
ありがとうございました。


A big flower bouquet for Alice!
とても素敵な花束をありがとうございました!

In the evening Mr. Inaba, a teacher of Seishin Academy, visited us to plan for the day in that school. It was fun and interesting time for us all.
Looking forward to visiting there :-)
夜に清真学園で教鞭をとられている稲葉寿郎先生が
14日のそちらでの授業の打ち合わせに来てくださいました。
楽しく興味深いお話ができました。
14日、皆さんにお会いするのを楽しみにしています!


No comments:

Post a Comment